Het project

Videoportretten

Wanneer het gaat om de transitie van leerlingen uit het voortgezet speciaal onderwijs (vso) naar arbeid blijkt dat er altijd veel onbekendheid is bij werkgevers. Dit zorgt ervoor dat het traject van school naar werk minder soepel verloopt. Veel werkgevers weten nauwelijks wat  jongeren met een beperking aan kwaliteiten in huis hebben. Wat kan je verwachten van een jongere vanuit het vso op de werkvloer? En wat moet je als werkgever juridisch weten als ik een jongere in dienst neem?

Het kennisteam Arbeidstoeleiding van De Onderwijsspecialisten heeft het initiatief genomen om wat aan die onbekendheid te doen. Door het in beeld brengen van verhalen uit de praktijk laten we zien dat  leerlingen wel degelijk in staat zijn om hun dromen waar te maken.

Wij, het kennisteam Arbeidstoeleiding van De Onderwijsspecialisten, beschouwt het als haar missie om door middel van videoportretten te laten zien dat leerlingen uit het vso wel degelijk arbeidsmogelijkheden hebben.

Doel 

De videoportretten geven een realistisch beeld van de arbeidskwaliteiten en ontwikkelpotentie van leerlingen uit het vso en richten zich primair op de kring van werkgevers. Daarnaast wendt het zich ook tot gemeenten, werkgevers servicepunten, arbeidsbemiddelaars, ministeries, uitkeringsinstanties en alle overige netwerkpartners.

De videoportretten geven een beeld van de betrokkenheid van de leerlingen, leraren, ouders, stagebegeleiders en werkgevers. Het zijn unieke portretten waar oud-leerlingen hun verhaal vertellen. Het verhaal van hoe een droom van een leerling, ondersteund door docenten en trajectbegeleiders uit het speciaal onderwijs, vorm krijgt. Daarnaast is de rol van werkgevers essentieel; hun enthousiasme is mede bepalend voor de ontwikkeling van de leerling tot een waardevolle collega.

Stefan 

Stefan is leerling vso Anne Flokstra school in Zutphen. Op school kwam Stefan er al vrij snel achter dat hij de kant van de techniek op wilde. In zijn vrije tijd houdt hij van mountainbiken en het sleutelen aan zijn fiets. Via zijn stage bij fietsspeciaalzaak Profile in Vorden kreeg hij de mogelijkheid om zijn passie voor fietstechniek waar te maken. 

Rob 

Dromen kunnen werkelijkheid worden als je er sterk genoeg in blijft geloven. Dat geldt voor veel mensen. Maar zeker voor Rob. Hij is bezig te bewijzen dat de meeste dromen geen bedrog hoeven te zijn.

Jeroen

Jeroen is leerling van vso Anne Flokstraschool in Zutphen. In het voortgezet speciaal onderwijs (vso) heeft Jeroen verschillende stages doorlopen. Hierin heeft Jeroen ervaren dat het werken in teamverband in een bakkerij hem goed ligt. Maar zijn grote passie is voetbal en ook dat is heel belangrijk voor hem.

Joell

Joell Muiser leerling van vso De Linde in Deventer had vanaf het begin de drive om iets van zijn stage bij de Gasunie te maken. Cor Elders teamleider bij de Gasunie, was misschien wel een van de belangrijke puzzelstukjes voor het verhaal van Joell.

EsmeeAnne

EsmeeAnne, een sportieve meid, had een droom: werken bij Van der Valk. Dit portret laat zien wie haar daarbij hebben geholpen, maar nog meer wat ze zelf meebrengt om haar droom te bereiken. En dat ze op haar plaats zit bij Van der Valk wordt ook nog eens duidelijk!

Debbie

De zoektocht naar passie, interesses en mogelijkheden is voor iedereen spannend. Maar deze weg is vaak even mooi en belangrijk als het uiteindelijke doel. Bij Debbie is het dan ook heel mooi dat ze een passende werkplek heeft gevonden bij Hacron Schoon; enthousiaste collega’s en een werkgever waarbij zij zich nog verder kan en mag ontwikkelen.

Lourens

Op een goede dag krijgt Lourens zijn eerste loonstrookje. Hij heeft geen idee wat hij er mee moet. Als hij thuis komt, laat hij het zijn moeder zien. Die legt hem uit: “Dat is je loon Lourens. Dit heb je zelf verdiend.” Lourens heeft leuk werk, leuke collega’s en verdient zijn eigen geld. En als hij hulp nodig heeft is er altijd iemand in de buurt. Voor hem is dit het echte werk…

Stephan 

'Passie en talent' dat is wat Stephan dreef om verder te gaan. Hij heeft altijd zijn droom nagejaagd en zich niet laten afschepen met 'nee' of 'dat kan niet'.

Brian

Brian is trots op zijn werk. Dit is een grote stap naar een mooie toekomst. En dat heeft hij aan zich zelf te danken. Hier en daar heeft hij wel wat hulp en wat duwtjes in de goede richting gehad, maar het is hem wel gelukt…

Nick

Nick heeft het zelf verdiend. Hij heeft zijn eigen toekomst vorm gegeven. Hij had maar één kans nodig. En het bleek dat hij uit het juiste hout gesneden was voor dit werk.