Het project

Videoportretten

Wanneer het gaat om de transitie van leerlingen uit het voortgezet speciaal onderwijs (vso) naar arbeid blijkt dat er altijd veel onbekendheid is bij werkgevers. Dit zorgt ervoor dat het traject van school naar werk minder soepel verloopt. Veel werkgevers weten nauwelijks wat  jongeren met een beperking aan kwaliteiten in huis hebben. Wat kan je verwachten van een jongere vanuit het vso op de werkvloer? En wat moet je als werkgever juridisch weten als ik een jongere in dienst neem?

Het kennisteam Arbeidstoeleiding van De Onderwijsspecialisten heeft het initiatief genomen om wat aan die onbekendheid te doen. Door het in beeld brengen van verhalen uit de praktijk laten we zien dat  leerlingen wel degelijk in staat zijn om hun dromen waar te maken.

Wij, het kennisteam Arbeidstoeleiding van De Onderwijsspecialisten, beschouwt het als haar missie om door middel van videoportretten te laten zien dat leerlingen uit het vso wel degelijk arbeidsmogelijkheden hebben.

Doel 

De videoportretten geven een realistisch beeld van de arbeidskwaliteiten en ontwikkelpotentie van leerlingen uit het vso en richten zich primair op de kring van werkgevers. Daarnaast wendt het zich ook tot gemeenten, werkgevers servicepunten, arbeidsbemiddelaars, ministeries, uitkeringsinstanties en alle overige netwerkpartners.

De videoportretten geven een beeld van de betrokkenheid van de leerlingen, leraren, ouders, stagebegeleiders en werkgevers. Het zijn unieke portretten waar oud-leerlingen hun verhaal vertellen. Het verhaal van hoe een droom van een leerling, ondersteund door docenten en trajectbegeleiders uit het speciaal onderwijs, vorm krijgt. Daarnaast is de rol van werkgevers essentieel; hun enthousiasme is mede bepalend voor de ontwikkeling van de leerling tot een waardevolle collega.

Stefan 

Stefan is leerling vso Anne Flokstra school in Zutphen. Op school kwam Stefan er al vrij snel achter dat hij de kant van de techniek op wilde. In zijn vrije tijd houdt hij van mountainbiken en het sleutelen aan zijn fiets. Via zijn stage bij fietsspeciaalzaak Profile in Vorden kreeg hij de mogelijkheid om zijn passie voor fietstechniek waar te maken. 

Rob 

Dromen kunnen werkelijkheid worden als je er sterk genoeg in blijft geloven. Rob is tegenwoordig machinist bij Arriva en heeft een vast contract. Het verhaal van Rob laat zien dat door de juiste begeleiding vanuit school en werkgevers en door doorzettingsvermogen de droom van Rob werkelijkheid is geworden. 

Jeroen

Jeroen is leerling van vso Anne Flokstraschool in Zutphen. In het voortgezet speciaal onderwijs (vso) heeft Jeroen verschillende stages doorlopen. Hierin heeft Jeroen ervaren dat het werken in teamverband in een bakkerij hem goed ligt. Maar zijn grote passie is voetbal en ook dat is heel belangrijk voor hem.

Joell

Joell Muiser leerling van vso De Linde in Deventer had vanaf het begin de drive om iets van zijn stage bij de Gasunie te maken. Joell koos tijdens zijn opleiding voor de richting Techniek. Tijdens zijn zoektocht naar een geschikte stageplaats kwam, via het netwerk van stagebegeleider Laurens Tepprik, de Gasunie in beeld. Cor Elders, teamleider bij de Gasunie, wilde graag leerlingen uit het voortgezet speciaal onderwijs het stageplek aanbieden. Daarom was de link om Joell een stageplek aan te bieden snel gemaakt. Het beviel van beide kanten zo goed dat Joell na zijn stageperiode mocht blijven. Hij heeft nu een hele leuk job bij de Gasunie. 

EsmeeAnne

EsmeeAnne, een sportieve meid, had een droom: werken bij Van der Valk. Dit portret laat zien wie haar daarbij hebben geholpen, maar nog meer wat ze zelf meebrengt om haar droom te bereiken. En dat ze op haar plaats zit bij Van der Valk wordt ook nog eens duidelijk!

Debbie

De zoektocht naar passie, interesses en mogelijkheden is voor iedereen spannend. Voor Debbie was deze zoektocht ook niet altijd makkelijk want het is best moeilijk om op jonge leeftijd al een keuze te maken voor het werk wat je later wil gaan doen. Wat past het beste nou het beste bij mij? vroeg Debbie zich dikwijls af. Mede dankzij haar stagebegeleider Ester Esselink- Nijman heeft Debbie meerdere stages gelopen op verschillende bedrijven en daardoor kon Debbie een goede keuze maken. Uiteindelijk is het haar gelukt om een vaste baan te krijgen als schoonmaakster bij Harcon. Wat helemaal toevallig is dat Debbie schoonmaakt op de plek waar het allemaal is begonnen...

Lourens

Op een goede dag krijgt Lourens zijn eerste loonstrookje. Hij heeft geen idee wat hij er mee moet. Als hij thuis komt, laat hij het zijn moeder zien. Die legt hem uit: “Dat is je loon Lourens. Dit heb je zelf verdiend.” Lourens heeft leuk werk, leuke collega’s en verdient zijn eigen geld. En als hij hulp nodig heeft is er altijd iemand in de buurt. Voor hem is dit het echte werk…

Stephan 

'Passie en talent' dat is wat Stephan dreef om verder te gaan. Hij heeft altijd zijn droom nagejaagd en zich niet laten afschepen met 'nee' of 'dat kan niet'.

Brian

Op het Vierbeek College maakte Brian kennis met het praktijkvak metaalbewerking en dit vond hij meteen heel erg leuk. Zo leuk dat hij zich hier in verder wilde ontwikkelen. Voor stagebegeleider Laura een mooie aanleiding om contact te zoeken met metaalbedrijf Bal in Heteren. Brian was hier welkom om zijn stageplaats te doorlopen. In eerste instantie even wennen tussen hem en de collega's maar algauw was hij onderdeel van het team. 

Nick

De leraren op het Vierbeek College hadden als snel in de gaten dat Nick een doener was, hij was het liefste met zijn handen bezig. De stap om de praktijkrichting Techniek te kiezen waar daardoor snel gemaakt. Na de interne stage en de begeleidende stage koos Nick, op aanraden van een kennis,  ervoor om zijn zelfstandige stage te doorlopen bij Doornenbal B.V. Binnen een half jaar ontwikkelde Nick zich tot een betrouwbare medewerker en dat werd beloond met een vast contract.